Henriette Roued-Cunliffe – Københavns Universitet

Videresend til en ven Resize Print Bookmark and Share

INF > Forskning > Forskerportrætter > Henriette Roued-Cunliffe

Henriette Roued-Cunliffe

Henriette Roued-Cunliffe er lektor i Digital Humanities og forsker primært i
deltagelse og åbne data inden for kulturarven.

Henriette underviser i at analysere og programmere med åbne data, samt hvordan man designer undersøgelser af bl.a. sociale medier og kulturinstitutioners formidling.

Hvad forsker du primært i?

Jeg forsker både i åbne kulturarvsdata og deltagelse i kulturarven. Det er to forskellige vinkler, men de hænger sammen, både når vi taler om digital kulturarv, åbne data og om hvordan, vi engagerer folk i at bruge dem.

Åbne kulturarvsdata er eksempelvis digitaliserede humanistiske datasæt som tekster, billeder og geografiske lokationer. Der ligger et vigtigt arbejde i at få styr på kulturarvsdatasæt og få dem ud og arbejde. Vi bruger rigtig mange penge på at digitalisere, men sjældent bliver materialet brugt til mere end at se på og søge i. Det er fint, at vi digitaliserer og lægger online, men data kan bruges til så meget mere.

Jeg arbejder også en del med lovgivning, copyright, persondataforordningen og også med det tekniske, der gør, at man kan bruge datasæt kreativt og innovativt. I øjeblikket samarbejder jeg med flere kulturinstitutioner, der har lagt dele af deres samlinger op som åbne data.  Indenfor DIY-kulturen er der rigtig meget potentiale for at bruge disse data og dele denne kreativitet på YouTube og Instagram. Der er også mange, der arbejder med mere teknisk genbrug af data som for eksempel nye måder at visualisere dem på, udvikling af nye apps, mv. Det giver nogle spændende nye muligheder.

På den anden side arbejder jeg så med deltagelsen i kulturarven som et generelt fænomen. Jeg har redigeret antologien Particpatory Heritage sammen med Andrea Copeland, som giver forskellige bud på, hvordan kulturarvsinstitutioner og engagerede borgere samarbejder om kulturarven.

Hvad er du særligt optaget af?

Mange kulturinstitutioner vil gerne ramme meget bredt i deres formidling, men jeg opfordrer dem til også at se på de særligt interesserede brugere og bruge dem som ambassadører til at nå ud til en bredere befolkning. Jeg har lige skrevet en artikel, hvor jeg definerer begrebet kulturarvsamatører. For mig er det en positiv betegnelse, der handler om at gøre noget af kærlighed og ikke på grund af ussel mammon. Men det kræver en del viden og ressourcer at facilitere et frugtbart samarbejde om formidlingen af kulturarven.

Som jeg ser det, er der meget behov for, at informationsvidenskabsfolk kommer ind over dette felt, for arkiverne er store og ret ustrukturerede. Der er brug for nogen, der har styr på informationsstruktur, informationsadfærd og data science, og som samtidig forstår sig på brugere, formidling og kulturmateriale.

Mange kulturinstitutioner vil gerne ramme meget bredt i deres formidling, men jeg opfordrer dem til også at se på de særligt interesserede brugere og bruge dem som ambassadører til at nå ud til en bredere befolkning.

Hvilke nye projekter, arbejder du på?

Jeg har en ny bog på vej om åbne kulturarvsdata. Det er både forskning og en praktisk guide. Derudover arbejder jeg med forskellige kulturarvs-datasæt, og hvordan de kan blive tilgængeliggjort og genbrugt i højere grad.

Hvilke tidsskrifter holder du af at læse?

Jeg elsker nyhedsbreve om digital humanities – og Uniavisen! Ellers følger jeg med på sociale medier, så jeg hele tiden er opdateret med, hvad kolleger har gang i. Hvis nogen har publiceret noget, de gerne vil dele, så lægger de det ofte ud på sociale medier. Så det er egentlig kun, når jeg søger information, jeg kigger i tidsskrifter.

Hvad læser du i din fritid?

Jeg holder meget af at læse Agatha Christie-krimier, og blev så glad da jeg opdagede, at der er nye forfattere, der skriver bl.a. Poirot-bøger. Så lytter jeg til lydbøger, især gennem en podcast der hedder CraftLit, som er en slags annoterede lydbøger med baggrundsviden om alt muligt. Så kan man nemlig lave håndarbejde og havearbejde imens!


Bodil Christensen